Search in Canteq's Blog

Monday, August 22, 2011

Resepi Sotong Goreng



Jom makan sotong goreng kunyit jom...
Bnda simple jek.. tp tayang jugak can ehehe..
xpela kan.. drp xde apa nak hapdet...

Slalu kalo masak haiwan laut berjenis sotong ni.. can suka perah limau nipis / kasturi sikit (sikit jek, x byk).. nak kasi kurang bau dia sket... Tp tgk pada stok kat umah lah... kalo xde, x masukkan jugak...
Tp kalo letak, lg best pada can.
Moh usha resepi can buat sotong goreng kunyit nih


Bahan2 (portion kecik je ni) :

- Sotong 2-3 ekor
- 1 sudu serbuk kunyit
- 1 sudu garam
- Sedikit perahan air limau nipis / kasturi (sikit je)
- Bawang putih 2 ulas - diketuk
- Bawang besar 1/2 labu - dihiris
- Cili merah 1 tangkai
- Carrot - potong2 kan
- Cauliflower - potong2 jugak
- Baby corn - belah 2 dan potong memanjang


Cara2 :
  1. Sotong dibasuh dan ditoskan betul2 supaya x berair
  2.  Gaulkan sotong ngan serbuk kunyit dan garam
  3. Panaskan pan tanpa minyak
  4. Goreng sotong sekejap (dlm 1 minit gitu je, kalo lelama nnt dia kecut pulak) tanpa minyak - utk elakkan dia berair masa goreng nnt.
  5. Angkat, masukkan dalam pinggan
  6. Kemudian masukkan sedikit minyak ke dalam pan td
  7. Tumiskan bawang putih sehingga agak kekuningan
  8. Kendian masukkan pula bawang besar + cili merah
  9. Masukkan pula sotong tadi 
  10. Kacau sekejap
  11. Masukkan pula sedikit air perahan limau nipis / kasturi
  12. Kacau2 lagi
  13. Masukkan pula sayur2 an (carrot, cauliflower & baby corn) yg tlh dipotong td
  14. Kacau lagi lagi
  15. Dah masak smua, leh la angkat dan hidangkan




2 comments:

nuffnang ads

 

canteq Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Gossip Celebrity