Wednesday, July 20, 2011

Laluan MRT Sg. Buloh - Kajang

Ni dia laluan MRT yg terkini diumumkan oleh PM kita...
So pada sesiapa yg mmg ada property (sebarang rumah atau apa2 asset lainnya) area laluan MRT ni, bolehlah senyum dengan lebar... wpon jangkaan pembinaan stesen2 MRT ni akan dibuat pada November nnt.. dan dijangka akan siap pada 2016. Manakala ia akan mula beroperasi pada Januari 2017 (mengikut jangkaan daripada sumber berita harian 8 Julai 2011 spt yg tertulis di bawah). Asset2 ini pasti akan melonjak naik harganya apabila projek MRT tersebut sudah siap dibina.

Sila usha pic di bawah utk melihat route atau laluan MRT yg akan menghubungkan sg. buloh - kajang ini.

sila klik pada gambar utk lebih besar
Sedikit berita mngenainya... jom usha :
Laporan dipetik dari Berita Harian 8 Julai 2011


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata projek Lembah Klang My Rapid Transit (MRT) dijangka menjana antara RM8 bilion dan RM12 bilion di segi projek limpahan.

Perdana Menteri berkata, projek itu akan turut meningkatkan pembangunan hartanah dengan anggaran nilai RM15 bilion di segi hartanah baharu, yang dijangka disiapkan di dalam tempoh 10 tahun akan datang.

“Pendapatan Negara Kasar RM3 bilion diunjurkan dijana berasaskan kenaikan 20 peratus di segi nilai projek komersil dan kediaman antara jejari 0.5 km dan 1.0 km pada laluan MRT itu di dalam tempoh 10 tahun akan datang,” katanya semasa pelancaran projek MRT dari Sungai Buloh Kajang.

Najib juga mengumumkan kelulusan jajaran akhir projek MRT itu, yang sebaik disiapkan, akan memanfaatkan lebih 10 juta pengguna.

MRT itu direka bentuk menjadi tulang belakang ke arah mewujudkan rangkaian rel antara bandar yang terdiri daripada Transit Aliran Ringan (LRT) dan Sistem Komuter KTM.

Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar berkata pelancaran dan pengumuman jajaran muktamad, kerja pembersihan tanah akan bermula bagi laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) itu, iaitu laluan MRT pertama yang dikhususkan bagi inisiatif Greater Kuala Lumpur.

MRT itu adalah projek infrastruktur awam terbesar yang dilaksanakan oleh kerajaan sebagai sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi.

“Projek itu akan menyaksikan permulaan kerja tanah di tiga lokasi sepanjang jajaran itu di Sungai Buloh, Cochrane dan Semantan,” katanya.

Beliau juga mengumumkan kajian kemungkinan yang sedang dilaksanakan bagi mengkaji daya maju menyambung sistem itu ke Johor Bahru dan Pulau Pinang.

“Inisiatif itu adalah sebahagian daripada perancangan jangka panjang SPAD bagi memastikan sistem MRT dan rangkaian pengangkutan yang lebih meluas boleh digunakan oleh setiap lapiran masyarakat,” katanya.

“Pembinaan laluan Sungai Buloh-Kajang sejauh 51 km itu akan bermula pada November apabila pakej tender pertama diberikan,” katanya, sambil menyatakan bahawa projek itu dijadualkan disiapkan pada 2016 dan memulakan operasi pada Januari 2017.

“Sebaik beroperasi, projek MRT Lembah Klang itu akan mempunyai 31 stasen, dengan lapan stesen bawah tanah,” katanya.

Akan terdapat empat stesen pertukaran (interchange) yang menghubungkan Laluan Komuter KTM, Laluan LRT Ampang dan Laluan LRT Kelana Jaya.


sumber : ahmadhumaizi

1 comment:

  1. Saudari canteq,

    Sebagai menambah koleksi ilmu pengetahuan tentang MRT, silalah baca artikel saya yang mengupas projek MRT dari sudut transportation engineering, civil engineering dan geologis.

    Tajuknya, "MRT : Selesaikah masalah pengangkutan awam di Lembah Kelang ?".

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/mrt-selesaikah-masalah-pengangkutan.html

    ReplyDelete